Osoby

Trwa wczytywanie

Andrzej Bielski

BIELSKI Andrzej Tadeusz (29 listopada 1934 Warszawa – 3 października 1996 Wrocław),

aktor, reżyser. 

Był synem prawnika Jerzego Bielskiego i Haliny z Mieczkowskich; mężem Urszuli z Czajkowskich, w 1962–65 kierowniczki administracyjnej Teatru 13 Rzędów (ślub 16 marca 1964), ojcem Aleksandry Bielskiej-Szczypińskiej (1961–1987), adeptki w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Ukończył Liceum Ogólnokształcące w Piasecznie koło Warszawy. W 1954 wystąpił w roli Pazia (Stefan Czarniecki i jego żołnierze) w Teatrze Domu Wojska Polskiego w Warszawie, a w 1956 zaczął stałą pracę w tym teatrze jako „pracownik doangażowany”. W 1957 trafił do stołecznej Estrady jako „aktor i organizator”.

We wrześniu 1959 przeniósł się do Opola, gdzie występował w Teatrze Lalek, m.in. w Balladzie o szewczyku (1960). Od 1 czerwca 1960 zaczął stałą pracę w opolskim Teatrze 13 Rzędów pod dyrekcją Jerzego Grotowskiego (od 1 marca 1962 pod nazwą Teatr Laboratorium 13 Rzędów), początkowo na etacie aktora, zaś od 13 października 1961, z powodu braku uprawnień zawodowych, na etacie inspicjenta „z prawem do brania udziału w widowiskach w charakterze aktora”. W czerwcu 1960 zastąpił Stanisława Szreniawskiego w roli Abla (Kam), w kolejnych przedstawieniach w reżyserii Grotowskiego zagrał: Reżysera, Popa i jednego z Nieczystych (Misterium buffo, 1960), Jogę I (Siakuntala, 1960), Księdza Piotra (Dziady, 1961), Drugiego wariata, Starca, Stracha (Kordian, 1962), Panią, Rachel, Hekubę i Aurorę (Akropolis, 1962), Korneliusza, Kardynała i Cesarza Fryderyka (Tragiczne dzieje doktora Fausta, 1963), Gildensterna, Fortynbrasa, II Grabarza i Aktora (Studium o Hamlecie, 1964). Wystąpił też jako Radomski (Idiota, w reżyserii Waldemara Krygiera) oraz w programach Estrady Publicystycznej Teatru 13 Rzędów: Turyści (1961), Pamiętnik śląski (1961), Oratorium robotnicze (1962), Maski (1963). W dniu 23 czerwca 1964 otrzymał uprawnienia zawodowe artysty estradowego. 

Po przeniesieniu się Teatru Laboratorium do Wrocławia, 31 sierpnia 1965 opuścił jego zespół i zaangażował się do wrocławskiego Teatru Rozmaitości (od sezonu 1967/68 Teatr Współczesny) i występował w nim do końca życia. Był użytecznym, drugoplanowym aktorem. Zagrał takie role, jak: Policjant-tajniak (Śmierć na gruszy), Belial (Igraszki z diabłem) – 1968; Ślepiec (Stara kobieta wysiaduje, 1969); Pan II i Doktor (Paternoster), Antoni Murdel-Bęski (Matka Stanisława Ignacego Witkiewicza) – 1970; Ojciec (Anna Livia, 1976); Strażnik (Odejście głodomora), Andrzej Kruk (Trzema krzyżykami) – 1977; Towarzysz Abramowski i Kmiotek (Szewcy, 1978), Czartoryski (Listopad 1830, 1980), Doktor (Dziady, 1982), Regimentarz (Ksiądz Marek, 1983), Fryzjer (Pułapka, 1984), Pastor (Opera za trzy grosze, 1991), Willie (Szczęśliwe dni, 1993), Hathorne (Czarownice z Salem, 1994), Konduktor-Dozorca (Księga bałwochwalcza, 1996). Wielokrotnie pełnił obowiązki asystenta reżysera, m.in. przy spektaklach Helmuta Kajzara, Kazimierza Brauna, Jerzego Jarockiego, K. Jasińskiego. 

W latach 80. występował również w Teatrze Wędrującym, założonym i prowadzonym przez Jacka Wekslera (w ramach IMPART-u); z grupą aktorów wędrował po Dolnym Śląsku z przedstawieniami opartymi na polskiej klasyce i pieśniach ludowych; wystąpił w przedstawieniach: Ziemia przeznaczona (1985), Ptaki (1986), Gusła (1987), Wieczernik (1989). Brał udział w rozmaitych imprezach jako konferansjer, m.in. w corocznych tradycyjnych Balach pod Iglicą, Cepeliadach, Prasołkach. Poetycki program Pieśni według własnego scenariusza, przygotowany w ramach Estrady Poetyckiej Teatru Laboratorium 13 Rzędów, był jego debiutem reżyserskim (premiera 1 maja 1964). W Teatrze Poezji przy Domu Kultury „Elwro” we Wrocławiu reżyserował we własnym opracowaniu literackim i muzycznym oraz z własną scenografią montaż poetycki Otrzyj z żelaza krople krwi (premiera 13 listopada 1966 na Ogólnopolskim Przeglądzie Amatorskich Teatrów Poezji i Pantomimy w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie). Z zespołem Teatru Współczesnego wyreżyserował Pieśni według współczesnych poetów polskich (premiera 2 kwietnia 1969 na Szczecińskim Tygodniu Teatralnym), a samodzielnie Motyle (premiera 7 lipca 1972).

Przez wiele lat prowadził działalność w ośrodkach amatorskich; najdłużej, od 1 września 1972 do 13 lutego 1994, był instruktorem teatralnym w Zespole Szkół Rolniczych im. Kościuszki w Wołowie. W 1969–89 zagrał niewielkie role w kilkudziesięciu filmach oraz telewizyjnych serialach.

Bibliografia

Almanach 1996/97; Mykita-Glensk; Osiński: Grotowski (il.); Z. Osiński: Jerzy Grotowski. Źródła, inspiracje, konteksty, Gdańsk 1998; Z. Osiński: Teatr „13 Rzędów” i Teatr Laboratorium „13 Rzędów”. Opole 1959–1964, Opole 1997 (il.); Gaz. Rob. 1996 nr 195 (il.); Pam. Teatr. 2000 z. 1–4 (monograficzny J. Grotowskiego; il.), 2016 z. 1–2 s. 38; Notatnik Teatr. 1995 nr 10, 2000 nr 20–21; Akta, Instytut im. J. Grotowskiego Wrocław; Arch. U. Bielskiej, Wrocław, www.filmpolski.pl 

Ikonografia

Fot. – Instytut im. J. Grotowskiego Wrocław, ITWarsrawa, T. Współczesny Wrocław.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.

array(5) { ["current_page"]=> int(1) ["total_pages"]=> int(1) ["total_count"]=> int(3) ["number_of_photos"]=> int(15) ["photos"]=> array(3) { [0]=> array(2) { ["description"]=> string(252) "Stara kobieta wysiaduje, Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Wrocław, prem. 28 czerwca 1969. Na zdjęciu: Bielski Andrzej, Drożdż-Hencz Anna, Marszałek Barbara, Szudarska Małgorzata, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/21319" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/21319.jpg" } [1]=> array(2) { ["description"]=> string(402) "Pastorałka, Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Wrocław, prem. 23 stycznia 1969. Na zdjęciu: Janeczek Jerzy, Milwiw Marlena, Wilczek Bronisław, Kukulska Jadwiga, Lubaszenko Edward, Bielski Andrzej, Wicińska Teresa, Figiel Jadwiga, Helska Zuzanna, Geiger Zbigniew, Cieślak Adam, Skupień Andrzej, Reklewska Helena, Kierc Bogusław, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/65801" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/78677.jpg" } [2]=> array(2) { ["description"]=> string(272) "Igraszki z diabłem, Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Wrocław, prem. 14 maja 1968. Na zdjęciu: Frąckiewicz Ewa, Łamtiugina Asja, Bielski Andrzej, Lubaszenko Edward, Milwiw Marlena, Kowalczyk Wiesław, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/63600" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/76468.jpg" } } }
15 zdjęcia w zbiorach :+

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji