Warszawa. Ogólnopolski Dzień Pedagogiki Teatru – dyskusja i rozmowy stolikowe
7 października od godz. 11.00 do 16.00 zapraszamy do udziału w dyskusji i rozmowach stolikowych z udziałem dyrektorek-pedagożek teatru. Wydarzenie odbędzie się pod nazwą: „Pedagogika teatru w zarządzaniu instytucją kultury – wsparcie czy wyzwanie?”. Bezpłatne zapisy trwają do 26 września.
7 października od godz. 11.00 do 16.00 zapraszamy do udziału w dyskusji i rozmowach stolikowych z udziałem dyrektorek-pedagożek teatru. Wydarzenie odbędzie się pod nazwą: „Pedagogika teatru w zarządzaniu instytucją kultury – wsparcie czy wyzwanie?”. Bezpłatne zapisy trwają do 26 września.
Harmonogram wydarzenia
11.00–13.00 | Dyskusja z udziałem dyrektorek | sala teatralna w Instytucie Teatralnym
13.00–14.00 | Przerwa obiadowa | kawiarnia w Instytucie Teatralnym
14.00–16.00 | Moderowane rozmowy stolikowe | sala teatralna w Instytucie Teatralnym I sala edukacyjna w Centrum Sztuki Współczesnej
Miejsca
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1 w Warszawie
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2 w Warszawie
Wstęp wolny. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy do 26 września 2025. Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Do 24 września 2025 prześlemy potwierdzenia udziału.
Instytut Teatralny podczas wydarzenia zapewnia przerwę kawową oraz obiad w wersji wegańskiej.
Szczegóły na stronie: https://www.instytut-teatralny.pl/2025/09/05/pedagogika-teatru-w-zarzadzaniu-instytucja-kultury-wsparcie-czy-wyzwanie/
DYSKUSJA
Podczas spotkania porozmawiamy o tym, jak doświadczenie pedagogiczno-teatralne wpływa na sposób zarządzania instytucją, jaką rolę może pełnić pedagogika teatru w budowaniu zespołów, programów i relacji z odbiorcami oraz organizatorem. Spróbujemy odpowiedzieć m.in. na pytania:
Jak to, że jestem pedagożką teatru, wpływa na moją pracę na stanowisku dyrektorskim?
W jaki sposób pedagogika teatru pojawia się w moich działaniach i decyzjach?
Jak instytucja i relacje w niej zmieniają się, gdy zarządza nią pedagożka teatru?
Dyskusję poprowadzi Justyna Czarnota-Misztal, dyrektorka Instytutu Teatralnego i pedagożka teatru, a wezmą w niej udział: Alicja Brudło (Ośrodek Kultury Ochota w Warszawie), Sandra Lewandowska (Teatr Polski w Bydgoszczy), Katarzyna Pągowska (Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Toruniu) i Anna Rochowska (TR Warszawa).
ROZMOWY STOLIKOWE
Po dyskusji zaprosimy osoby uczestniczące do rozmów stolikowych moderowanych przez dyrektorki – wokół tematów, które są dla nich szczególnie istotne. To będzie okazja do wymiany refleksji i doświadczeń, zadania pytań oraz wspólnego zastanowienia się nad rolą i przyszłością pedagogiki teatru w instytucjach.
Tematy rozmów stolikowych:
1. Kto decyduje? / Między partycypacją zespołu a odpowiedzialnością dyrektorki
moderacja: Anna Rochowska
Rozmowa będzie dotyczyć tego, jak w praktyce łączyć procesy partycypacyjne z koniecznością podejmowania decyzji przez osobę zarządzającą. Jak wyznaczać granice odpowiedzialności i tworzyć bezpieczne pola wpływu dla zespołu?
2. Wyjście poza schematy / Szukanie alternatywnych dróg w programowaniu i zarządzaniu
moderacja: Katarzyna Pągowska
To przestrzeń do rozmowy o odwadze do kwestionowania utartych schematów – zarówno w pracy merytorycznej, jak i w zarządzaniu instytucją. Jak nie ulec rutynie myślenia „tak zawsze było” i współpracować twórczo?
3. Między odbiorcą a uczestnikiem / Jak w instytucji oddać twórczą sprawczość publiczności?
moderacja: Alicja Brudło
Rozmowa wokół tematów związanych z włączaniem społeczności lokalnej w działania i współtworzenie programu instytucji kultury. W jaki sposób tworzyć przestrzeń aktywizacji i integracji odbiorców? Jak uczestnicy mogą wpłynąć na zakorzenianie się instytucji i wzmocnienie jej roli w środowisku lokalnym?
4. W gąszczu przepisów / Kompetencje pedagogiczno-teatralne w pracy związanej z administracją i kontaktami z organizatorem instytucji
moderacja: Sandra Lewandowska
Spotkanie będzie poświęcone umiejętnościom komunikacyjnym, które wspierają w codziennej pracy administracyjnej i w budowaniu relacji teatru z urzędem. Jak budować porozumienie z organizatorami instytucji kultury i znajdować rozwiązania na wyjście z sytuacji, które są trudne i nowe?
5. Konflikt jako etap rozwoju / O narzędziach wspierających wzajemne zrozumienie
moderacja: Justyna Czarnota-Misztal
Różnimy się. Mamy inne temperamenty, style pracy, cele, poglądy. Spotkanie będzie poświęcone wymianom narzędzi służących usłyszeniu siebie nawzajem – zarówno w sytuacji zależności hierarchicznej, jak i podczas spotkań osób pracujących na równoległych stanowiskach.