Kulturalne hity 2020. Teatr
Demony w Narodowym
Na warszawskich scenach królowały ostatnio opętane zakonnice z opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Ten korowód zakończy kameralna inscenizacja w Teatrze Narodowym w Warszawie przygotowana przez Wojciecha Farugę. Ma to być spektakl o kobiecej mistyce. W roli demonicznej Przeoryszy Małgorzata Kożuchowska. Premiera 28 marca.
Historia dla Hollywoodu
Krzysztof Warlikowski częściej niż w Polsce reżyseruje ostatnio na europejskich scenach operowych. Każde jego krajowe przedstawienie jest więc wydarzeniem. Przygotowywana w Nowym Teatrze Odyseja. Historia dla Hollywoodu zapowiada powrót do najważniejszych tematów twórczości reżysera. Epos Homera zestawiony z Królem Kier znów na wylocie Hanny Krall łączy opowieść o zmaganiach mitycznego herosa z dramatycznymi losami Izoldy Regensberg — Żydówki, która przez całą wojnę walczyła o to, by ocalić męża. Premiera 7 maja.
Przekraczanie granic
Ewelina Marciniak, po sukcesie hamburskiego Boxera 13 Marca pokaże we Fryburgu przewrotną reinterpretację Poskromienia Złośnicy — w roli dojrzałej Kasi, konfrontującej się z własną, burzliwą przeszłością, wystąpi gościnnie znakomita polska aktorka o wschodnich korzeniach — Alona Szostak. Z kolei 12 września na scenie Deutsches Theater w Berlinie Marciniak wystawi spektakl o masakrze w domu Romana Polańskiego. Letni sierpniowy dzień według tekstu Jana Czaplińskiego opowie o tym, jak rozmiłowana w przemocy popkultura kreuje i niszczy swoich bogów. Na scenie m.in. charyzmatyczny Grzegorz Dowgiałło — muzyk, kompozytor i aktorskie odkrycie Marciniak.
Twarzą w twarz
Maja Kleczewska, która przyzwyczaiła widzów do przejmujących i wysmakowanych estetycznie opowieści o zmaganiach człowieka z niszczycielskimi emocjami i opresyjną kulturą, coraz częściej inspiruje się kinem. Po Kobiecie pod presją Cassavetesa sięga po twórczość Bergmana. Sceniczne studium rozpadu osobowości i postępującej choroby psychicznej bohaterki inspirowane filmem Twarzą w twarz ma być okazją do przyjrzenia się samemu Bergmanowi. Premiery: 26 września — Festiwal Prapremier w Bydgoszczy oraz 10 października — Teatr Powszechny w Warszawie.
Robotniczy bunt
Krzysztof Garbaczewski słynie z odważnej, nieraz szalonej wyobraźni scenicznej. Po tym, jak z sukcesem przeniósł reymontowskich Chłopów w przestrzeń kosmiczną, reżyser bierze na warsztat socjalistyczną powieść ojca naturalizmu Emila Zoli. Epicki Germinal — poruszająca historia robotniczego buntu francuskich górników, na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach wybrzmieć może naprawdę mocno. Premiera 23 października.