Złote Maski dla czarownic. Nagrody za teatralny sezon 2016/2017
W niedzielę w Teatrze Wielkim rozdano Złote Maski - nagrody łódzkich recenzentów teatralnych. Bank rozbił Teatr Jaracza, "Czarownicami z Salem" w reż. Mariusza Grzegorzka.
Inscenizacja znanego tekstu Arthura Millera według pomysłu rektora łódzkiej Szkoły Filmowej uznana została za najlepszy spektakl w sezonie 2016/2017. Grzegorzek dostał Złotą Maskę za reżyserię, Ireneusz Czop, który wcielił się w rolę Johna Proctora - za najlepszą rolę męską, a Agnieszka Więdłocha (Abigail Williams) - za najlepszą rolę żeńską.
Aktorki doceniono dwie. Złotą Maskę dostała również Iwona Bielska za rolę Zofii Komedowej w spektaklu "Komeda" Jarosława Murawskiego i za rolę Wzmożkowej w spektaklu "Wiele demonów" Jerzego Pilcha (koprodukcjach Teatru Nowego w Łodzi i Teatru IMKA w Warszawie).
Złota Maska za najlepsze kostiumy i dekoracje trafiła do Izabeli Stronias za spektakl "Semele" Georga Friedricha Händla - spektaklu Teatru Wielkiego, Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella oraz Akademii Sztuk Pięknych. Doceniono również Annę Chadaj, która zaprojektowała kostiumy do "Lamaili" Macieja Pawłowskiego (Teatr Wielki).
Złota Maska za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych trafiła do Teatru Pinokio, w którym Daria Kopiec zrealizowała brawurowo "B@jki robotów" Stanisława Lema, a także do Teatru Lalek Arlekin za "Księgę dżungli" Rudyarda Kiplinga do scenariusza i w reżyserii Bernda Ogrodnika.
Najbardziej obiecujący debiut aktorski to Maciej Musiałowski - Huw Prossner w spektaklu "Diabeł, który" Johna Osborne'a na scenie Teatru Studyjnego.
Złotą Maską za najlepsze wydarzenie na scenie off nagrodzono V Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy, który Chorea zorganizowała pod hasłem "Teatr naznaczony muzyką".
Nadzwyczajną Złotą Maskę dostał ks. Waldemar Sondka "za konsekwentne, przy udziale repertuaru na niezmiennie wysokim poziomie artystycznym i intelektualnym, budowanie od 30 lat marki Teatru Logos w Łodzi".
Druga Nadzwyczajna Złota Maska trafiła do Teatru Wielkiego i Stowarzyszenia Promocji Kultury im. Aleksandra Tansmana za "przywrócenie scenie i literaturze operowej "Złotego Runa" Aleksandra Tansmana, które stało się wydarzeniem o randze światowej".