Artykuły

Kram z Famami

To będą fragmenty "Kramu z pio­senkami" - mówi Marek Rostecki, dyrektor wrocławskiego Teatru Mu­zycznego. Godzinny spektakl jest sty­listyczną przeróbką Schillerowskiej śpiewogry.

Twórcy adresują przedstawienie do ludzi młodych. "Kram" to pierwszy spek­takl pracującego w Operetce od jesieni Młodzieżowego Studia Musicalowego. Zespół przygotowali reżysersko Wiesław Gawałek i Robert Kowalski, a choreogra­ficznie Jacek Gębura i Anna Krych.

Na ludycznym biegunie

"Kram z piosenkami" to ludyczny bie­gun teatralnego dzieła Leona Schillera, jednego z największych inscenizatorów polskiego XX-wiecznego teatru. Jeśli na jednej szali umieścimy wielkie roman­tyczne inscenizacje "Dziadów", które Schiller wystawiał przed 1939 r. niezwy­kle nowocześnie, "kubizując" - jak pisał Korzeniewski - wraz z Pronaszką prze­strzeń sceny, czyli zderzając chłód form i brył z gorączką romantycznego tekstu, to na drugim biegunie jego teatralnego żywota jest właśnie "Kram z piosenkami" czy równie znana "Pastorałka". To tek­sty, w których sięgał śmiało do nieprze­branego dziedzictwa polskiej literatury miłosnej, obrzędowej i obyczajowej doby staropolskiej.

Po II wojnie światowej aż do przed­wczesnej śmierci artysty nie pozwolono mu przypomnieć "Kramu z piosenkami" w Warszawie - mimo to był to bez wąt­pienia jeden z najżywotniejszych tekstów teatralnych, który pokazywał polską kul­turę muzyczną dawnych wieków.

Fragmenty urzekającego "korowodu piosenek staropolskich" zobaczymy w środę 19 maja we wrocławskim Tea­trze Muzycznym-Operetce Wrocławskiej w nowych aranżacjach i w nowej oprawie estetycznej - zapowiada Marek Rostecki.

Cortazar z Moskwy

Zupełnie inną środę teatralną proponu­je Ośrodek Grotowskiego. Dziś zobaczy­my Laboratorium Teatralne Metody TOT z Moskwy. Zespół istnieje od 1994 r.

Jak zapowiadają organizatorzy spotka­nia: zespół przekracza ramy teatru, kieru­jąc się w stronę indywidualnych eksplo­racji osobowości. Brzmi to tak intrygują­co, postmodernistycznie oraz parateatral­nie, że warto sprawdzić, co Antonina Rostowska - liderka rosyjskiego zespołu - zrobiła z opowiadaniami Cortazara.

Praca moskwian nad zbiorem opowia­dań Cortazara "Opowieści o famach i kronopiach" podobno wyzwala od kulturo­wych stereotypów i osądów. Będzie to za­tem spotkanie z grupą wyizolowaną z ro­zentuzjazmowanego przez farsy Raya Cooneya tłumu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji