Marszałek chce przygarnąć teatr
Przed kilkoma tygodniami Piotr Tomaszuk złożył w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o przejęcie jego Teatru Wierszalin (na zdjęciu) przez samorząd. Wczoraj (23 sierpnia) zarząd województwa przychylił się do prośby.
Wierszalin już kilka razy w swojej historii starał się uzyskać status instytucji kultury - przekształcić się z teatru prywatnego w instytucję utrzymywaną z budżetu ministerstwa kultury, a potem z pieniędzy samorządowych. Cel był prosty: zapewnienie zespołowi normalnej egzystencji, bezpieczeństwa socjalnego, a teatrowi możliwości spokojnej pracy, zaplanowania repertuaru bez nieustannej walki o kolejne dotacje. Choć Wierszalin mógłby być ekskluzywną wizytówką Białegostoku i regionu, urzędnikom brakowało do tej pory woli, by teatr silniej związać z miejscem powstania. Tym razem jest wola - wyrażona wczoraj w postaci uchwały intencyjnej, która jutro zostanie przedstawiona komisji kultury, a w poniedziałek stanie na Sejmiku samorządowym.
Już teraz wiadomo, że budżet samorządowego Wierszalina wynosiłby około 500 tys. zł rocznie (budżet porównywalny np. z Ośrodkiem Pogranicze w Sejnach). Tych pieniędzy ma starczyć na pięć etatów (Tomaszuk, dwoje aktorów, osoba prowadząca kadry i księgowość oraz pracownik techniczny), bieżące utrzymanie siedziby Wierszalina w Supraślu i wyprodukowanie trzech premier rocznie.
Urząd Marszałkowski prowadził rozmowy w sprawie przejęcia Wierszalina w ministerstwie. Pomysł spotkał się z życzliwym przyjęciem - minister obie-' cal jednorazowe wsparcie w wysokości kilkuset tysięcy złotych.
Jeżeli w poniedziałek Sejmik przychyli się do propozycji przejęcia Wierszalina, rozpocznie się kilkumiesięczna procedura przygotowawcza. W jej trakcie trzeba będzie m.in. rozstrzygnąć kwestie praw do posługiwania się marką Wierszalin i skonstruować statut teatru. Od stycznia 2006 roku Wierszalin mógłby więc zacząć działać na nowych warunkach. Widzowie mogliby liczyć na liczniejsze nowe spektakle, stałą prezentację kilku spektakli, itd. Zyskalibyśmy trzeci, obok Białostockiego Teatru Lalek i Teatru Dramatycznego, teatr repertuarowy, który prezentowałby spektakle alternatywne.